søndag den 16. marts 2014

Min Første Roman - Fra splatterfilm til tegneserie til bog

Krusseduller og concept art. (11. marts 2014)

Min første roman, som jeg ikke vil afsløre titlen på endnu, har en efterhånden lang og kaotisk historie, der begyndte oppe i min hjerne for flere år siden.

Jeg tror året var 2009, da jeg fik lysten og idéen til at producere en lav budgets splatter film engang i fremtiden. Idéen opstod, da jeg bare sad og tegnede tilfældige ting på et stykke papir, en metode der har givet mig rigtig mange idéer gennem tiden. Pludselig havde jeg tegnet et væsen, der skulle blive min nuværende romans primære antagonist. Men ham vil jeg ikke uddybe noget om i denne artikel ;)
Mit hoved begyndte at køre rundt med alle mulige skøre idéer til drabelige scener med dette væsen og snart tegnede jeg flere skabninger enten ud fra helt fri fantasi, eller inspireret af kryptozoologiske væsener med tilknytning til verdensrummet, som jeg gav originale twists.

Efter en periode endte jeg med en 5-10 fiktive rumvæsen arter med forskellige evner, som jeg så skulle vælge imellem til at være med i splatterfilmen... Men splatterfilmen kom aldrig, det blev ved idéfasen. Hvilket nok for det meste skyldtes, jeg ikke havde ressourcer (ordentligt filmudstyr/penge) til at komme ordentligt igang. Så jeg gemte mine skøre figurer væk i en mappe og fik min hjerne over på andre projekter...

Indtil jeg en dag i 2012, havde en idé oppe i hovedet med rumvæsener mod dinosaurer. Jeg begyndte at tegne mine idéer ned og før jeg vidste af det, havde jeg tegnet flere sider af en tegneserie. Det var denne process, der lagde de grundsten for den roman-serie jeg skriver i dag. Men igen ramte jeg en mur, for nok er jeg god til at tegne, når jeg tager mig sammen, men mange af tegningerne var kun skitser og selvom jeg havde klare idéer om start, slut og hændelser, havde jeg lidt svært ved at flette det hele ordentligt sammen. Det hele blev pludselig uoverskueligt og jeg havde svært ved at fortsætte i tegneserie formatet.

Tegneserie-stadiet i 2012.

Jeg skrev idéer ned i word dokumentet til, hvordan min tegneserie kunne fortsætte, men selvom idéerne var mange og sjove, kom jeg ikke videre derfra... Indtil en skæbnesvanger dag i 2013, hvor jeg af en eller anden årsag åbnede et nyt word dokument og begyndte at skrive og bare lade kreativiteten flyde. Pludselig havde jeg det første kapitel i en bog. Det var helt fantastisk at omformulere et par siders tegneserie med et par linjers skrift om til flere siders reel tekst, det var befriende på en eller anden måde og det føltes rigtigt!

Jeg blev ved med at skrive og hvor jeg før, fik idéer ved at brainstorme og tegne oplevede jeg nu, at idéerne også sagtens kunne komme til mig, mens jeg skrev, hvilket næsten gjorde at historien skrev sig selv, så nu havde jeg slet ikke det problem længere at det var svært at flette historien sammen. Slet ikke efter at jeg skrev alle scener og hændelser ned på små stykker papirer og lagde dem i rækkefølge som et stort puslespil. Så det viste sig altså, at jeg alligevel kunne drage nytte af mine idéer fra splatterfilmen og tegneserien, bare i en form, jeg aldrig havde forestillet mig; bog form.

I dag mangler jeg at skrive de 5 sidste kapitler af romanen, men for en uge siden manglede jeg 7. Så nu kører det bare derud af! Mens jeg har skrevet stødte jeg på et citat på nettet jeg synes er helt vildt godt. Du kan sagtens spise en hel elefant, du skal bare tage én bid af gangen. Og hvor er det bare sandt. Jeg har 5 store bidder tilbage og jeg kan ikke vente med at skulle rette, redigere og opsætte min tekst, når jeg bliver færdig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar