tirsdag den 25. marts 2014

Redningsaktion 24. marts 2014

Ca. klokken 12.00, mens jeg spiller fodbold med hundene, opdager jeg pludselig at der er 4 store frøer fanget ved vinduet til kælderen! (Frøer ikke synlige på billedet)


Jeg tager 2 frøer, én til hver hånd, og lukker dem ud i et lille skovareal. Da jeg kommer tilbage forventer jeg jo, at jeg skal flytte de sidste 2, men til min overraskelse kan jeg kun se én! Jeg kigger på hundene og overvejer om de kan have fundet på at hoppe ned og tage en, men de er alle optaget af noget andet. Så kommer jeg i tanke om at der også er et afløb dernede...


Kigger ind. Ikke nok med frøen er kravlet i skjul derinde, der er også 2 store vandsalamandere.

Kan røre frøen med mine fingre, men den er bange og kravler længere ind. Hey, jeg bebrejder den ikke. Det kunne jo være den troede jeg var franskmand?

Jeg finder en lille pind og formår forsigtigt at skubbe den ene salamander ud.


Yes! Lukker den ud i skovarealet til frøerne. I marts-april kommer de store vandsalamandere frem fra deres vinterdvale og søger ned med deres vandhuller, så den lille fyr var heldig jeg kom forbi, da det vidst er begrænset hvor meget vandhul, den kan finde nede ved dét vindue...

Jeg gør et sidste forsøg på at få frøen og salamanderen ud. Jeg overvejer om der, måske er der flere dyr derinde, men da afløbet er lille, er de de eneste jeg kan se...

Indstiller redningsaktionen midlertidigt, da der ikke umiddelbart kan gøre mere. Jeg krydser fingre for de er kravlet ud, eller i det mindste er tættere på udgangen næste gang jeg kigger til dem!

Klokken 15.00 frøen er stadig ikke til at få fat i, men fik fat i den anden salamander! Jubii... lukkede den ud til de andre padder i skovarealet.


Klokken 17. Tadaaa! ENDELIG ku' jeg få den tykke frø ud af røret og lade den nyde sin frihed blandt de andre padder i skovarealet...


2 kommentarer:

  1. Super redningsaktion ;-) så har du hjulpet til med at bevare både salamanderen og frøens overlevelse i Vejle og omegn ;-))

    SvarSlet